banner

banner

zondag 1 juli 2007

Groene specht en sprinkhaan

Voor degenen die de weblog 1x per week lezen: ook de 2 vorige logs zijn nieuw.
Na een tijd van stilte, is er plots een periode van heel veel ervaringen. Maar mij hoor je niet klagen. 

Zaterdagochtend hoorde ik het geluid van een vogel die ik tot nu toe nog nooit gehoord had. Ik neem alvast mijn voorzorgen, de camera dus en ben klaar om hem op film vast te leggen. Maar hoe ik ook zoek, ik zie niets. Tot er opeens een groene vogel recht voor mij vanaf de boomstam opvliegt! Na wat opzoekingswerk (geluid en foto’s) ben ik tot de conclusie gekomen dat het een groene specht geweest is en da’s de eerste keer dat ik die in levende lijve zie. Ook zondag heb ik hem nog gehoord maar niet gezien.

Wat betekent dit nu als totem? Zijn roffelen maakt je ervan bewust dat er hoognodig wat moet veranderen en je een nieuw ritme in je leven moet gaan volgen en je eigen individuele vlucht moet uitstippelen. Doe wat goed voor je is op de manier die het beste voor je is. Zoekt de specht je op, dan mag je ervan uitgaan dat het fundament gestort is en dat je veilig je eigen ritmen kan volgen.
Heeft dit te maken met het feit dat ik mijn ritme op het werk niet vindt? En dat ik nog steeds op zoek ben naar ander werk?

Vandaag (zondag) dan heb ik hier op het terras een sprinkhaan gezien (ik kende eerst het verschil niet ;-)). In deze periode is dat niets bijzonders zou je zeggen maar toch denk ik dat hij een betekenis voor mij heeft. Volgens het boek Luisteren naar dieren: "wanneer de sprinkhaan verschijnt, sta je op het punt een nieuwe sprong voorwaarts te maken. Vertrouw je eigen instincten en ritmen."

Daar hebben we dat woord ritmen weer! Kan volgens mij geen toeval zijn, zeker niet als je de voorbije dagen leest. Alleen al het feit dat er mogelijk iets nieuws in het verschiet ligt, stemt me positief. Maar ongeduldig als ik ben, wil ik natuurlijk dat het vlug komt.  
Ik kan toch niets anders doen dan afwachten en uitkijken naar (andere) tekens in de natuur.

Oh ja, voor wie wil kijken: een filmpje van de sprinkhaan:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten