banner

banner

woensdag 28 november 2007

Veel dromen

Jammer genoeg herinner ik me slechts 2 ervan. Ik heb tevergeefs geprobeerd om ze ‘s nachts allemaal te onthouden, ik had ook geen pen en papier naast me liggen, stom. Maar goed, ik begin met de eerste die ik me wel nog herinner. 

Die ging wederom over bloemen, lilakleurige deze keer. Ze hadden een licht streepje in het midden van hun blad en waren stervormig. In mijn bewuste leven ken ik deze bloemen thans niet, ze moeten ergens in mijn onbewuste opgeslagen zitten, sowieso is paars één van mijn lievelingskleuren. Maar het bijzondere was: die zag ik boven mij zweven. In vorige blogs schreef ik al dat ik regelmatig dingen boven me zag zweven en nu waren het dus bloemen. Wat ik nu ook zeker weet, is dat ik die dingen wel degelijk zie in slaaptoestand, eigenlijk net in de fase dat ik de overgang naar wakker worden maak. Ik droomde dus dat die bloemen boven mij zweefden en net als andere voorwerpen kwamen ze dichterbij, alsof er traag werd ingezoomd. Ik werd bang en trok de dekens over mijn hoofd. Toen werd ik dus wakker en ik had de dekens niet over mijn hoofd getrokken, duidelijk een droom dus en al helemaal niets om bang voor te zijn ;-). 

Integendeel, de bloem waar ik van gedroomd heb, heet de Agapanthus, ook wel Afrikaanse lelie genoemd. De Latijnse naam Agapanthus is afgeleid van het Griekse 'agape' dat letterlijk liefde betekent en 'anthos' dat voor bloem staat. De Agapanthus is dus een echte liefdesbloem. In Zuid-Afrika wordt ze ook gebruikt als symbool van vruchtbaarheid en geneesmiddel tegen menstruatiepijnen, tegen gezwollen benen enz. Een afbeelding van deze mooie bloem: 


Volgens het droomwoordenboek kan het dit symboliseren: 
* de fundamentele orde en schoonheid van de psyche. Mediteren over een bloem wordt aanbevolen als een middel om innerlijke genezing te bevorderen. 
* Of de bloem probeert u te herinneren aan de schoonheid en stilte van de natuur en aan de noodzaak om naar die schoonheid en stilte in uzelf terug te keren. Het is een herinnering dat simpelweg zijn, en het zich laten ontvouwen van het grondplan van uw leven, belangrijker is dan presteren en bereiken (in de buitenwereld). 

"Toevallig" ben ik mij net van het materiële en financiële aan het keren en ben ik terug begonnen met yoga. 

Over naar de volgende droom, heel wat minder fijn. 
Ik zat samen met nog iemand in de auto maar het was onduidelijk of ik zelf aan het stuur zat. Het speelde zich af op de Ganzenbroekstraat in Diepenbeek, richting centrum (niet belangrijk voor jullie maar misschien wel voor mij, ik probeer zo gedetailleerd mogelijk weer te geven.) De oude olijfgroene bestelwagen voor ons slingerde plots naar links, dan naar rechts, om ineens in de remmen te gaan en achteruit te rijden! Ook wij gaan in volle vaart achteruit om een aanrijding te voorkomen. De vaag oranje auto achter ons begrijpt het allemaal niet en steekt ons voorbij… om zich dan met een rotvaart in de flank van de bestelwagen te boren. En in plaats van hulp te bieden, schieten wij er als een speer van door! We rijden de blok om, door de Dautenstraat (thv dat kruispunt gebeurde het ongeval) en de politie en ambulances staan er al met flikkerende lichten. 

Dan word ik wakker. Omdat ik getuige ben van het ongeval en niet het slachtoffer weet ik niet goed hoe ik de droom moet interpreteren. Ook droom ik niet over de slachtoffers, enkel van de wagens. 
Volgens het droomwoordenboek kan het gaan om een rechtlijnige terugblik naar het echte leven. Het kan betekenen dat ik in het echte leven iets over het hoofd gezien heb, iets vergeten ben. Tja, mijn geheugen is zo al een zeef, dat wordt moeilijk dan. Wat betreft de kleur: oranje kan zowel agressiviteit, bewustzijn, optimisme en gepaste eigenliefde betekenen. Groen staat dan weer voor persoonlijke groei of iets wat aan het rotten is in het onderbewuste. 

Hoezo verwarrend? Eens goed over nadenken en bekijken of de vorige droom er ook mee in verband staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten