banner

banner

zondag 16 december 2007

Nachtmerries

Pf, wat een nacht. Ik hoop dat mijn maagklachten aan de basis liggen van deze vreemde dromen. Hoe dan ook, ik herinner me zoals gewoonlijk enkel nog flarden dus hier komen ze. 

In de eerste droom woonde ik niet in mijn eigen huis, ik kende het huis zelfs niet. Ik zag dat de buren eindelijk bezig waren met een omheining te plaatsen zodat hun 3 honden (1 grote bruine, 1 middelgrote zwarte en 1 kleine zwart-witte) niet meer bij mijn konijntjes konden. Een tijd later ging ik kijken hoe ver ze gevorderd waren, blijkt het een heel laag hekje te zijn! Nauwelijks een halve meter hoog! Natuurlijk niet genoeg om de honden tegen te houden en in mijn hoofd was ik al hogere afsluitingen aan het kopen. Op dat moment springt de grote bruine hond over het hekje en net dan zie ik mijn ooghoek dat Snowy buiten loopt. Op dat ogenblik word ik wakker.

Ook in de volgende droom zat een hond, een husky deze keer. Nu woonde ik terug bij mijn ouders en om de één of andere reden was ik doodsbang voor die hond. In het echte leven ben ik verzot op dieren, husky’s zie ik zelfs heel graag. Ik zag de husky zoals in een horrorfilm langzaam de deur naderen, eerst de schaduw van zijn grommende bek, ik hoorde het diepe gegrom en dan zag ik zijn kop. Iemand hield me bij mijn arm vast toen ik naar boven wilde vluchten en liet die net op tijd los. Toen werd ik wakker. 

En de laatste droom die ik me herinner was zo mogelijk nog vreemder. Ik zat in mijn autootje en plots ging de vrachtwagen die uit de tegenovergestelde richting kwam spookrijden. Hij kwam zo dicht dat ik in ademnood kwam, plots zat ik ook niet meer in mijn auto maar was ik die vrachtwagen met mijn blote handen aan het tegenhouden! Het volgende moment zat ik weer terug in mijn auto, ziedend van woede. Terwijl ik de vrachtwagen voorbij reed, stak ik mijn middelvinger omhoog (tja) en ramde ik hem van de weg af (met mijn Nissan Micraatje ja ja). Ik zag de vonken van schurend metaal, de hele zijflank van mijn auto was beschadigd en de vrachtwagen kantelde. En weer werd ik wakker. 

Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee of het allemaal een betekenis heeft. Een hond zou zowel een deel van mezelf als een andere persoon kunnen symboliseren. Een vrachtwagen die op me afkomt, kan symbool staan voor een catastrofe in de buitenwereld die ik op de loer zie liggen. Het kan een schuldcomplex van een ingebeelde misdaad uit de kindertijd zijn waarvoor ik mezelf wil straffen. Of hij kan symbolisch zijn voor innerlijke, onbewuste krachten die het bewuste ik proberen te vernietigen- wat verlies van controle en psychische chaos zou betekenen. Tja, overal zit wel een kern van waarheid in maar voorlopig zie ik het plaatje toch nog niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten