banner

banner

zondag 6 januari 2008

Afscheid van kat

Nee, niet mijn kat maar laat me bij het begin beginnen. De afgelopen dagen verschijnt er zoveel slecht nieuws rondom ons waardoor ik extra dankbaar ben dat ik zulke dingen niet meemaak. (ik zal maar hout vasthouden, afkloppen enz.). Vele kennissen hebben een dierbare verloren of het nieuws gekregen dat dit binnenkort zal gebeuren. Mijn moeders poes is weggelopen en zo ook de hond van de achterburen. Vreselijk als je je maatje van jaren moet verliezen. 

Maar wat met het meest getroffen heeft – en dit is omdat ik er zo nauw bij betrokken was - was het feit dat hier net aan ons huis een poes overreden is. Ik hoorde een auto ineens heel hard en lang remmen, keek aan het raam en zag een auto ook weer wegscheuren. Toen zag ik een zwart-witte kat strompelen, het was verschrikkelijk. Zijn voorlijf liep nog terwijl zijn achterlijf afwisselend naar rechts en links om klapte . Ik ging vlug de vervoersbox van de konijnen halen terwijl mijn vriend hem probeerde te vangen. Natuurlijk was hij bang en hij verstopte zich onder de trap van het appartement hier tegenover. Heel voorzichtig in de box geduwd want hij blies fel en de dierenarts gebeld. Zij zei dat we de politie moesten verwittigen en die stuurden op hun beurt ‘zwerfkat in nood’. Ik had hem in de hal gezet en ging regelmatig kijken (wat duurt wachten dan lang!) en af en toe hoorde ik hem klaaglijk miauwen. En plots niets meer. Blijkbaar was hij heel ernstig gewond want er kwam bloed uit zijn bekje. Ik was er kapot van en heb echt zitten huilen. Ik wou zo graag dat hij zou genezen, wat moet het arme katje pijn hebben gehad. En wie weet zit er nu ergens een gezin vruchteloos te wachten… Hij zag er toch weldoorvoed uit. 

Ik hoop alleen maar dat ik het juiste gedaan heb door hem hier rustig in een box alleen te laten sterven, katten zijn toch graag alleen dan dacht ik. Hij lag er heel vredig bij, lekker opgerold. Nu is hij tenminste in een warm huis gestorven omringd door mensen die de beste bedoelingen hadden. Ik heb hem aangemeld bij Binnenbeest ( http://www.binnenbeest.be/ ) en Bello ( http://www.bello-vzw.net/ ), zo kunnen de eventuele baasjes toch iets te weten komen. 

Maar het heeft me zo aangegrepen, ik was kwaad en verdrietig tegelijkertijd. Kwaad op de bestuurder die zomaar doorgereden is en verdrietig omwille van de kat, de eventuele eigenaars en de onverschilligheid van sommige buren. Ze stonden bijna allemaal voor hun raam maar staken geen vinger uit. Je moet weten dat mijn vriend heel allergisch is voor katten en toch probeerde hij hem te redden. Op zo een moment mag je niet aan jezelf denken en doe je toch alles om zo een beestje te redden, niet? 

Ik weet niet welke les ik hieruit moet leren, misschien dat je niet ieder dier kan redden. Misschien ook dat ik het mij niet zo hard mag aantrekken en gewoon door moet gaan met mijn leven, dieren zouden het ook zo doen. Maar ja, ik kan het niet helpen dat ik wat complexer in mekaar zit. Alles ging zo snel, ik heb nog niet eens fatsoenlijk afscheid kunnen nemen van je. Hopelijk weet je dat we het beste met je voor hadden. Rust zacht lieve kat en speel maar fijn op de regenboogbrug. Hopelijk heb je daar veel vriendjes, ik had je heel graag een leven gegund maar blijkbaar had iemand andere plannen met jou. 

Volgens het boek ‘Luisteren naar dieren’ brengen katten magie, mysterie en vaardigheden bij het succesvol najagen van je doelen in het leven, maar ik vermoed dat het geldt voor levende katten… Voor wat betreft de kleuren: zwart staat voor mystiek, magie en nieuwe geboorte; een kleur van rustige kracht en bescherming. Wit betekent gewoonlijk een weerspiegeling van een sterke spirituele boodschap en de waarschuwing dat je voorzichtig moet zijn en niet met energie moet strooien. Maar nogmaals: ik weet niet eens of hier een boodschap achter schuilt…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten