banner

banner

woensdag 14 januari 2009

Zoektocht en diefstal in dromen

Hm, het is weer lang geleden dat ik nog iets geplaatst heb, wereldse gebeurtenissen slorpen nog steeds heel veel van mijn tijd op. 
De laatste dagen kan ik echter moeilijk de slaap vatten en de slaap zelf is vaak woelig, net als mijn dromen. In feite droom ik steeds hetzelfde, meerdere malen per nacht en nachten aan een stuk. Enkel de locatie verandert telkens. 

De droom begint met mezelf in een groot gebouw, de ene keer is het een zwembad, de andere keer een bibliotheek enz. Ik ben er alleen, het is er muisstil en daar geniet ik van. Ik weet niet juist waarmee ik bezig ben maar ik heb papieren bij me. Na enige tijd komt er iemand aangewandeld (man? vrouw?) en die neemt plaats tegenover mij. Hij/zij kijkt me echter niet aan en doet zijn best om zijn gezicht te verstoppen, hij/zij draagt ook volledig zwart. Zwarte broek, zwarte sweater en zwarte pet. Ik voel me niet op mijn gemak, krijg een knot in mijn maag en hou hem/haar stiekem in het oog. Dan wordt de knot in mijn maag plots erger en ik raak in paniek. Ik krijg sterk het gevoel dat ik moet zoeken en begin het hele gebouw door te rennen. Naar wie of naar wat ik moet zoeken, weet ik niet. 
Ineens besef ik dat ik al mijn spullen onbewaakt heb achtergelaten en vlug ren ik weer naar mijn zitplaats. Om tot de ontdekking te komen dat alles gestolen is! Mijn papieren waarmee ik bezig was, mijn gsm, mijn paspoort, geld… 

Dan word ik wakker en als ik weer in slaap val, begint de droom van vooraf aan. Ik weet niet goed welke verklaring ik hier in moet zoeken. Die papieren die gestolen worden, is dit mijn manuscript? Of zie ik het te letterlijk en is het in werkelijkheid mijn ware zelf/eigenwaarde die ik laat stelen? Mijn kansen op onafhankelijkheid en het vinden van persoonlijke vervulling? Wie moet de dief dan voorstellen? Familie? En waar ben ik precies naar op zoek? Geluk, succes, iemand? 

Het feit dat het in de droom niet verklaard wordt, kan een teken zijn dat ik te hoge eisen aan mezelf stel en het onbereikbare najaag. Hopelijk wordt het me in de komende tijd duidelijker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten