banner

banner

maandag 8 juni 2009

Totemvogels

Omdat ik het hele jaar door vogels voer, ben ik gewend regelmatig omringd te zijn door allerlei soorten. Ik kijk dus niet meer op van een merel, koolmees en als je ziet hoeveel mussen hier zitten geloof je niet dat het bestand aan het teruglopen is. 
 Maar de laatste maanden zie ik vogels die hier voorheen nog nooit een bezoek brachten. En ik zie ze niet eenmalig maar iedere dag. Leuk natuurlijk want het betekent dat ze zich hier welkom en veilig voelen. 
De betekenis en symboliek van hen begrijp ik echter niet goed. Misschien is het ook gewoon toeval dat ze naar mij komen. 
Het begon enkele maanden geleden met groenvinken (groenlingen voor de Nederlanders onder jullie). Het was de eerste keer dat ik de vogeltjes in levende lijve zag en ze zijn telkens met 3. Vooral zonnebloempitten vallen erg in de smaak bij hen. Enkele foto’s: 



Ze behoren tot de familie van de vinken en volgens de boeken vraagt een vink waar in je leven een compromis nodig is. Ofwel geef ik teveel of neem ik teveel. Volgens een ander boek wijst een vink op nieuwe ervaringen en ontmoetingen met mensen van uiteenlopende pluimage. Met de komst van een vink wordt het leven altijd actiever en alles zal vergroot worden. 
Op dat moment was ik bezig met het promoten van mijn boek. Daardoor heb ik veel mensen leren kennen en de verkoop heeft inderdaad grotere proporties aangenomen dan ik had verwacht. 
Tegelijk ben ik ziek geworden en heb ik moeten toegeven dat ik teveel hooi op mijn vork nam. Vandaar ook de beslissing om te stoppen met drummen, teveel is teveel. 
De betekenis van het nummer 3 is mij niet geheel duidelijk omdat het zowel positief als negatief kan zijn. Creativitief en tegelijkertijd gemakzucht. 

De laatste 2 dagen komt hier een houtduif mee eten. Turkse tortels ben ik inmiddels gewend maar normaal gezien eten die grote duiven nooit mee. De duif zegt dat "sociale druk niet mag bepalen hoe je je leven moet leiden. Misschien voel je je gebonden of verplicht aan iemand of iets?" Tja, wie voelt dit niet? De duif zou ook leren dat er vruchtbaarheid schuilt in thuis en gezin. 2 totaal verschillende verklaringen en toch kunnen ze met elkaar te maken hebben. Ik voel me inderdaad verplicht maar hoop steun op het thuisfront te krijgen. Enkele foto’s:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten