banner

banner

donderdag 6 december 2007

Zwarte vogels

Natuurlijk is het normaal dat ik veel vogels zie als ik hen voer. En hier zit een heleboel: huismussen, ringmussen, heggenmussen, kool- en pimpelmeesjes, winterkoninkje, roodborstje, zelfs een koppel ratten. Die laatste zijn niet zo gewenst maar gezien ik tegen vergif ben en een ratvriendelijke val 25€ kost, mogen ze voorlopig blijven tot ik een andere oplossing heb gevonden. 

Wat mij vooral opvalt dit jaar is het aantal merels, het zijn er werkelijk enorm veel in vergelijking met andere jaren en zowel mannetjes als vrouwtjes. Gisteren telde ik er een stuk of 8. En wat zijn ze tam! Ze zitten gewoon te wachten tot ik het voer strooi en wachten zelfs niet met eten totdat ik binnen ben. Ik kan gerust tegen hen praten, ze vliegen niet weg en schrikken niet. 

Volgens "Luisteren naar dieren" van Ted Andrews worden 2 of meer merels in elkaars buurt als een goed voorteken beschouwd. Normaal gezien zijn het heel territoriale vogels. Merels betekenen verrassingen en hoe de krachten der natuur werkzaam zijn in je leven. In "Vogels – hemelse boodschappers" van Andrea Wansbury staat dan weer dat merels je komen vertellen dat je teveel met anderen bezig bent en jezelf vergeet. Je zou jezelf eens moeten verwennen met een massage e.d. Laat ik dat nu net krijgen van de kinesiste ;-). Verder kan het ook te maken hebben met een moederfiguur waarmee je nog onopgeloste zaken hebt. Tja, in mijn geval is dat zo maar dat zal misschien voor velen zijn. 

En wie zijn dan die andere zwarte vogels zal je je afvragen? Wel, nog steeds houden de kraaien en eksters mij gezelschap onderweg, net als de merels trouwens. Ook zitten ze in de boom net boven het terras te roepen. Kauwen trekken hier ook regelmatig over maar dat zal wel normaal zijn in deze tijd van het jaar. Het is in elk geval fijn om te weten dat je nooit alleen bent en dat je – naast je beschermengel – ook een wat tastbaarder gezelschap hebt. En dat magie en het occulte nooit ver weg zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten