banner

banner

vrijdag 5 augustus 2016

De ontsnapte vondeling

Hoezo avontuur? Wel, hier volgt het hele verhaal.

Donderdagochtend zag ik een klein wit bolleke zitten tegen het hek van de buurman achter mij. Er zaten 2 eksters bij. Zodra de eksters me zagen, vlogen ze weg, het bolleke bleef zitten. Ik – bijziend in 1 oog, slechts 25% zicht aan het ander en zonder bril – kon niet meteen zeggen wat het was. Tot het weg huppelde. Stik! Een jong konijntje zonder schutkleur. Een geheide prooi voor roofvogels en katten die hier in overvloed zitten :(.
Ik probeerde het diertje te benaderen, maar zodra ik op 5 meter afstand was, sprong het door de draad terug naar de tuin van de buurman. Daarna had ik het de hele dag niet meer gezien en het bleef maar door mijn hoofd spoken. 
Maar wie zag ik vanmorgen ;-)? Weer een mislukte vangpoging, zucht. Toevallig liet de buurman net zijn honden uit en hij had een schepnet vast. Bleek dat hij dus zijn 2 dwergjes kwijt was (ja meneer, konijntjes kunnen klimmen). Van het ander konijntje voorlopig nog geen spoor.

Ik zette een transportbakje neer met wat hooi en junior brokjes. Toen ik vanmiddag thuis kwam, zat het frupke wel aan het bakje, maar nog steeds gras en onkruid te eten. Ik lokte haar voorzichtig met wat brokjes en kon haar dan uiteindelijk toch pakken. Buurman was helaas niet thuis, dus even een kleine reservekooi ingericht en in de hal gezet. En even gewogen: 480 grammetjes 😍! Ik wist niet of ze geënt was, dus nam uiteraard wel mijn hygiënische voorzorgen. Om 17u is hij dit schatje komen halen en kon ze in haar inmiddels beveiligde hok met 3 verdiepingen. Toen vertelde hij ook dat ze ingeënt was tegen alle ziektes, dus was ik gerust. Ik heb junior brokjes en een speeltje meegegeven en als dank kreeg ik lekkere pralines. En binnenkort ook nog wilgenstammen voor Indy :). En ik mag op bezoek komen om te knuffelen met het kleintje.

Hopelijk vind ik het ander kleintje ook nog! Hoewel ik bang ben van niet, want zij zou 2 weken geleden al ontsnapt zijn. In het beste geval is ze naar de straat gelopen en heeft iemand haar meengenomen. Maar anders vrees ik ervoor. De tuin van de buurman ligt tussen een verlaten en verwaarloosde weide en een maïsveld. Plaatsen genoeg om voorgoed te verdwijnen :(.
Gelukkig heb ik deze ukkepuk wel kunnen redden!









Nog een filmpje van het schatje 😍.


Hoewel ik haar maar 4 uurtjes heb gehad, werd ik al meteen verliefd op haar en kon ik me heel goed voorstellen dat ik zielsveel van haar zou houden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten